Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
PŘÍRUČKA NEJEN PRO MLADÉ HASIČE - Jak se chovat, když ...?
PETŘEKOVÁ, Daniela
Cílem práce bylo na základě studia zákonů, vyhlášek, pomůcek pro školy, pomůcek Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a s využitím informací ze Záchranného kruhu sestavit praktickou příručku obsahující informace k ochraně obyvatelstva pro nejmenší mladé hasiče. V teoretické části bakalářské práce byly rozebrány příslušné zákony, další právní předpisy, odborná literatura a jiné informační zdroje z oblasti ochrany obyvatelstva. Jsou zde rozebírány vybrané oblasti ochrany obyvatelstva, jako například varování a informování obyvatelstva, evakuace či ukrytí obyvatelstva, jeho dekontaminace a poskytnutí první pomoci. Dále jsou popsány vybrané mimořádné události a jejich problematika. V praktické části byly realizovány rozhovory s vedoucími mladých hasičů, kteří by tuto příručku mohli šířit a využívat při trénincích a jiných akcích s mladými hasiči. Rozhovory byly uskutečněny se šesti vedoucími a výsledky jejich odpovědí byly porovnány mezi sebou. Z odpovědí vyplývá, že sbory dobrovolných hasičů příručku pro mladé hasiče zaměřenou na oblast ochrany obyvatelstva nemají, že by s ní rádi pracovaly a chtěly by, aby byla zpracovaná pro děti přitažlivým způsobem a obsahovala i úkoly pro ty nejmenší mladé hasiče. Pro výzkumnou otázku "Obsahují dokumenty dostatek informací na sestavení příručky pro vzdělávání a zkvalitnění znalostí nejmenších mladých hasičů v ochraně obyvatelstva?" byla snaha shromáždit co nejvíce informací k dané problematice a příručku vytvořit ze získaných poznatků s ohledem na výsledky rozhovorů. Vytvořená příručka byla zařazena do výsledků bakalářské práce. Bylo dokázáno, že dokumenty obsahují dostatek informací pro vytvoření příručky, která bude sloužit na vzdělávání a zkvalitnění znalostí nejmenších mladých hasičů.
Logistika a její činnosti u územních samosprávných celků se zaměřením na ochranu obyvatelstva
HOLUBOVÁ, Dana
Vzrůstající živelní pohromy, katastrofy, průmyslové havárie, hromadná neštěstí i ohrožení z používání moderních technologií, jsou příčinou závažných krizových situací, při nichž vznikají rozsáhlé materiální škody, ale také ztráty na životech obyvatel postižených území. Prvotní pomoc obyvatelům při jejich ochraně je poskytována především obcí a složkami integrovaného záchranného systému. Ke zmírnění dopadů mimořádné situace a krizové situace je mimo jiné zabezpečováno tako pomocí logistických činností. Proto si diplomová práce klade za cíl zjistit a vyhodnotit zabezpečení ochrany obyvatelstva v obcích s rozšířenou působností Tábor, Soběslav a Jindřichův Hradec, zjištění jejich připravenosti, a tím potvrdit nebo vyvrátit výzkumnou otázku. Ta byla stanovena následovně: Je logistika a její činnosti zaměřené na ochranu obyvatelstva ve vybraných obcích s rozšířenou působností dostatečná ke zvládnutí mimořádných události a krizových situací? V současné době je problematice ochrany obyvatelstva věnována velká pozornost. V teoretické části práce je vymezena nezbytná terminologie, která prochází celou prací. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány popisu územních samosprávných celků a řešení krizových situací. V dalších kapatolách je popsána ochrana obyvatelstva, ve které je popsána legislativa varování obyvatelstva, ukrytí obyvatelstva, evakuace obyvatelstva a nouzové přežití obyvatelstva a vymezení složek integrovaného záchranného systému. Dále je popsána problematika logistiky, její historický vývoj a v jednotlivých podkapitolách jsou uvedeny cíle logistiky, logistické činnosti, logistika a ochrana obyvatelstva. Je zde rovněž vymezena role Správy státních hmotných rezerv, jednotek sboru dobrovolných hasičů obce a nestátních neziskových orgnizací. Metodika práce spočívala ve shromáždění literárních zdrojů, týkajících se dané problematiky. Dále bylo využito platných právních předpisů České republiky. Při zpracování bylo také využíváno internetových zdrojů, především k přístupu k legislativě České republiky v platném znění a dále oficiálních internetových stránek Ministerstva vnitra České republiky, Správy státních hmotných rezerv a dalších ústředních orgánů státní správy zabývajících se zkoumanou problematikou. V práci bylo pro dosažení stanových cílů použito kvalitativního výzkumu, v kterém bylo pousutováno technické, materiální a finanční zabezpečení ve vybraných obcích. Dále byla zjištěna a vyhodnocena připravenost pracovníků ve vybraných obcích s rozšířenou působností a v závislosti na hodnocení připravenosti bylo navrženo zdokonalení. Pro získání údajů byly zvoleny řízené rozhovory s pracovníky krizového řízení vybraných obcí s rozšířenou působností, ve kterých byly sledovány činnosti realizované v rámci obce, a ne ve správním obvodu obce s rozšířenou působností. Pro řízené rozhovory s pracovníky krizového řízení bylo použito strukturovaného rozhovoru k získání relevantních údajů týkajících se činností v oblasti ochrany obyvatelstva u vybraných obcí s rozšířenou působností Tábor, Soběslav a Jindřichův Hradec. Ke zjištění stavu připravenosti pracovníků, zda jsou činnosti zaměřené na ochranu obyvatelstva ve vybraných obcích dostatečné, byl zvolen souhrnný index připravenosti. Pro stanovení indexu připravenosti byly vybrány sledované parametry stěžejní pro ochranu obyvatelstva ve smyslu zákona č. 239/2001 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a to varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva. Následně byla provedena analýza a komparace dané problematiky. Na základě vyhodnocena byla v závěru práce navržena doporučení opatření ke zlepšení připravenosti vybraných obcí. Dále vlastní závěr práce informuje o naplnění zadaných cílů a na základě výsledků uvedených v této práci i o kladné odpovědi na stanovenou výzkumnou otázku.
Obranné plánování a postavení obce v této oblasti se zaměřením na zpracování plánu ukrytí obyvatelstva u obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji
SYROVÁTKA, Miroslav
V dnešní době je malá pravděpodobnost vnějšího napadení , který by se týkal České Republiky . Větší riziko hrozí ze strany teroristických útoků nebo velkých živelných pohrom či havárií velkého rozsahu .Součástí ochrany obyvatelstva při stavu ohrožení státu a válečném stavu je také především problematika ukrytí obyvatelstva před nežádoucími vlivy. Způsob a obsah kolektivní ochrany obyvatelstva je stanoven plánem ukrytí, který je součástí havarijního plánu kraje, popř. vnějších havarijních plánů pro zóny havarijního plánování a také plány obcí . Ukrytí obyvatelstva za válečného stavu na území kraje je možné zajistit ve stálých úkrytech a improvizovaných úkrytech. Slouží k ochraně osob proti účinkům zbraní hromadného ničení, jsou značně odolné proti přímým zásahům klasických trhavin i tříštivých střel. Obcím nenařizuje žádná legislativní norma aby zpracovávaly plány ukrytí . Veřejná informovanost o charakteru možného ohrožení, připravených záchranných a likvidačních pracích a o ochraně obyvatelstva je rovněž nedostatečná. Má práce ukazuje jaká je současná situace a stav plánů ukrytí u obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji. Srovnává jednotlivé prostředky pro ukrytí obyvatel a jejich stav a použitelnost při stavu ohrožení státu či válečném stavu. Veřejná informovanost o charakteru možného ohrožení, připravených záchranných a likvidačních pracích a o ochraně obyvatelstva je rovněž nedostatečná.
Ochrana obyvatelstva v zóně havarijního plánování při radiační mimořádné události na ETE
KULHANOVÁ, Zuzana
Jaderná energie má při výrobě elektrické energie v současné době nezastupitelný podíl. Alternativní zdroje k získání elektrické energie se neustále hledají . Musíme však připustit myšlenku, že určité ohrožení sebou výroba jaderné energie přináší. Na plánování a provádění opatření k ochraně obyvatelstva se podílejí orgány státní správy a samosprávy měst a obcí, složky IZS a další orgány a organizace. Tato práce pojednává o zajištění ochrany obyvatelstva včetně informovanosti obyvatel žijících v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín. Zda současné havarijní plány spolu s právními normami upravujícími přípravu na řešení radiační mimořádné události jsou dostačující pro zajištění úkolů spojených s ochranou obyvatelstva . Cílem práce bylo zpracování analýzy současného stavu na úseku ochrany obyvatelstva v rámci havarijního plánování a připravenosti kompetentních orgánů státní správy a uzemní samosprávy na řešení mimořádné události včetně stanovení kompetencí odpovědnosti ochranných opatření dle jejich závažnosti na Jaderné elektrárně Temelín. Úkolem bylo zjistit, zda je současná organizační havarijní struktura skutečně sestavena tak, aby byla schopná zabezpečit veškeré úkoly spojené s řešením mimořádných situací. Součástí vyhodnocení stanovené problematiky je i dotazníkový průzkum, který řeší současnou informovanost a připravenost obyvatel žijících v zóně havarijního plánování na radiační mimořádnou událost. Výsledky dotazníkového průzkumu byly vyhodnoceny a zaznamenány do grafické podoby.
Ochrana obyvatelstva jako součást integrovanného záchranného systému
HOLEJŠOVSKÝ, Jan
Bakalářská práce na téma {\clqq}Ochrana obyvatelstva jako součást integrovaného systému`` je rozdělena do několika částí, které souhrnně tvoří materiál, který poskytuje informace o ochraně obyvatelstva jako součásti integrovaného záchranného systému. Toto byl jeden z cílů této práce. V první části je popsán integrovaný záchranný systém a uvedena základní legislativa, která je s ním spojena. Ve druhé části je popsána ochrana obyvatelstva, základní legislativa, která s ní souvisí, pojmy s ní spojené a základní organizační a technické opatření ochrany obyvatelstva. V dalších dvou kapitolách je popsáno zařízení civilní ochrany a Institut ochrany obyvatelstva. Součástí práce je také vyhodnocený anonymní dotazník, který byl zaměřen na zjištění znalostí zkoumaného souboru v oblasti ochrany obyvatelstva. Toto byl další z cílů práce. V souvislosti s bakalářskou prací byly stanoveny dvě hypotézy: 1. Obyvatelstvo má dostatečnou možnost získávat informace o zásadách správného chování při vzniku mimořádné události a krizových stavech, zná základní formy pomoci a svépomoci při ohrožení nebo vzniku mimořádné události či krizového stavu. Tato hypotéza byla potvrzena. 2. Mezi obyvateli stále zůstává povědomí ochrany obyvatelstva dle zásad ochrany před rokem 1989. Také tato hypotéza byla potvrzena.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.